mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHôm Nay6215
mod_vvisit_counterHôm Qua12284
mod_vvisit_counterTuần Này48191
mod_vvisit_counterTuần Trước53544
mod_vvisit_counterTháng Này169408
mod_vvisit_counterTháng Trước114752
mod_vvisit_counterTất cả7969806

We have: 247 guests online
Your IP: 54.204.129.35
 , 
Today: Mar 24, 2017

 

Vì lỗi kỹ thuật nên số lượng người truy cập sẽ được đếm lại từ tháng 3 ngày 25 năm 2014 và bắt đầu từ con số 1.581.247 (số người truy cập cũ)



Kỷ niệm ngày nhận Phó Tế
KY NIEMKY NIEM NGAY NHAN PHO TE # 11= THU ANH LOI CHIA SE PDF Print E-mail

KỶ NIỆM NGÀY NHẬN PHÓ TẾ 25-01-2003

THƯ CỦA ANH PHẠM LỢI GỞI 04-02-2003

-----*****-----

Bác Định Quý mến !

Trước hết, thành thật cám ơn Bác đã gởi tặng em cuốn tập lưu niệm ngày Bác chịu chức Phó tế Vĩnh viễn. Có lẽ những ngày này Thánh Linh đang "thấm thấu" vào Bác, đang âm ỉ sưởi ấm Bác bằng ngọn lửa thiêng. Mong rằng Bác luôn kiên trì, mở rộng tâm hồn để nhận lãnh ân huệ đò hoài hoài. Chắc chắn trên đời này, sẽ không con thứ nào khác tuyệt vời hơn và đảm bảo hơn.

Nước Mỹ vừa trải qua cuộc khủng hoảng giáo sĩ, nên rất cần đôi tay Bác để thoa dịu, để băng bó vết thương đau xót đó. Không biết bên Mỹ, công việc vủa một Phó tế Vĩnh viễn như thế nào. Bên Đức thì vị Phó tế chủ yếu lo thăm bệnh nhân, phụ giúp cha xứ dạy giáo lý cho trẻ xưng tôi lần đầu hoặc chịu phép thêm sức...và có lãnh lương.

Có rất nhiều nhà dòng ở Âu châu nay trở thành viện bảo tàng, nhà hàng ăn hoặc tòa đô chính, vì người ta không còn đến nhà thờ nữa. Phần đông những người trẻ không còn muốn tham dự thánh lễ nữa. Khi được hỏi thì họ trả lời: "Tao có đến nhà thờ chứ; nhưng chỉ 3 lần trong đời. Trong đó 2 lần thì do người khác đưa ta vào (tao "bị" vào nhà thờ) –tức là khi tao được rửa tội và khi tao chết, còn chỉ có một lần là tao tự nguyện vào nhà thờ, đó là lúc đam cưới.

Nói chung, tình hình sống đạo ở Âu châu đang xuống dốc trầm trọng. Khi trẻ được 14 tuổi, chúng được phép bỏ đạo, theo đạo khác, và bố mẹ không còn quyền hành gì về niềm tin của tụi nó nữa. Học sinh mới lớp bốn, đã được học về sinh lý, tình dục...Chúng tha hồ mà "nháp" . Đành rằng có đứa phát triển nhanh; nhưng nhiều đứa chưa hiểu gì, cũng phải ngơ ngác học.

Nhìn những hiện tượng tiêu cực đó, em tự nhủ mình phải nỗ lực hơn nữa. Lẽ dĩ nhiên với sức chúng ta thì chả làm nên trò trống gì; nhưng với Thần Linh Chúa, thì sự gì mà không được. Khi em có dịp sang Taizé (Pháp), sang Lộ đức, Rôma, em mới nhận ra rằng : Thiên Chúa vẫn sống động, những người trẻ từ khắp mọi quốc gia tụ tập về đó, cùng chia sẻ, cùng tìm kiếm và cùng tuyên xưng đức tin. Họ nói đủ mọi thứ tiếng. Những thầy dòng Taizé phần lớn thông thạo nhiều ngôn ngữ để có thể giải đáp, chia sẻ với giới trẻ. Các thầy sống tinh thần cộng đoàn rất cao.

Sang Rôma thì em thăm hang toại đạo, cung điện Vatican, các nhà thờ lớn nhỏ và được Đức Ông Thụ tiếp. Sang Lộ Đức thì trùng vào ngày giới trẻ thế giới cũng tổ chức họp mặt tại Lộ đức, thế là giới trẻ được đóng góp một bài đáp ca trong thánh lễ này, em điều khiển giớ trẻ VN hát bài "Tán tụng Hồng Ân" của nhạc sĩ Hải Linh. Vừa hát xong cả một rừng người vỗ tay ngay trong Thánh lễ, làm giới trẻ VN thật cảm động và an ủi vô cùng. Tất cả anh chị em đều tự nhủ : Việt Nam mình quá nhỏ bé "vô danh tiểu tốt"; nhưng ít là hôm đó mình cũng đóng góp một chút gì cho giới trẻ thế giới.

Em còn biết, có nhiều người Việt không Công giáo, họ lặn lội từ Mỹ sang Lộ Đức để hành hương Đức Mẹ và lấy nước Đức Mẹ đem về Mỹ uống. Niềm tin sẽ cứu chúng ta. Niềm tin sẽ làm đời sống ta đáng sống phải không Bác.

Ít hàng tâm sự với Bác sau ngày lãnh chức Phó tế. Cầu mong bác luôn đầy Thần Khí và can đảm dấn thân cho lý tưởng mà Bác đã một lần dứt khoát chọn lựa.

Nhớ nhau trong kinh nguyện.

Phêrô Phạm Lợi

(Người Bạn trẻ trong Nhóm Chia sẻ/Ca trưởng đã sang Tây Đức 1980)

 
KY NIEM NGAY NHAN PHO TE #10 = CHUC MUNG NGAY NHAN PHO TE PDF Print E-mail

KỶ NIỆM NGÀY NHẬN PHÓ TẾ 25-01-2003

CHÚC MỪNG LÃNH NHẬN CHỨC PHÓ TẾ

Của Anh Phêrô Phạm Lợi – Tây Đức

---***---

Cầu chúc Bác luôn THÔNG, THÀNH, THÁNH

Trong ngày vui và trọng đại, em xin mươn lời một bài hát của Cha Kim Long, để hiệp thông và chung vui với Bác và Gia đình Bác :

1- Cha đã thương chọn con

Từ bao đời xa trước

Khi tác sinh con vào đời

Cha hằng che chở con.

Đk: Nay con biết lấy gì

Mà đền đáp muôn hồng ân, Chúa ơi !

Xin nâng chén cứu độ

Để tán dương tình chúa thương muôn đời.

2- Cha đã thương chọn con

Đặt lên hàng Phó tế

Tuy biết thân con mọn hèn

Sinh thành nơi bụi tro.

3- Cha đã thương chọn con

Và ban tràn ơn phúc

Đưa dẫn con trong cuộc đời

Bên bàn tay quyền uy.

4- Cha đã thương chọn con

Để con thành nhân chứng

Cho thế gian tin nhận rằng

Cha hằng yêu họ luôn.

5- Cha đã thương chọn con

Để con thành ánh sáng

Soi dẫn muôn dân lầm lạc

Quay về chung niềm tin.

6- Cha đã thương chọn con

Để con thành muối đất

Luôn ướp nhân gian mặn nồng

Trong tình yêu của Cha.

7- Cha đã thương chọn con

Nào đâu vì công đức

Cha đoái trông con mọn hèn

Do lòng Cha rộng thương.

Tây Đức, ngày 24-01-2003

Phêrô Phạm Lợi

Tạ ơn Chúa !!!

Cám ơn Anh Lợi đã có công viết bài hát này gởi tặng tôi trước ngày lãnh chức Phó tế 25-01-2003

Pt GB.Maria Định Nguyễn – www.ChiaseLoiChua.com

(viết lại 25-06-2013)

 
PHO TE HOM NAY # 10 = Arch.Diarmuid's Homily at Ordination of Deacon PDF Print E-mail

 

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Archbishop Diarmuid Martin's Homily at Ordination of Deacons

Dublin, May 27, 2013 (Zenit.org

) | 610 hits

Here is the homily of Archbishop Diarmuid Martin, Archbishop of Dubline and Primate of Ireland, on Sunday at the ordination of deacons in Saint Patrick's College, Maynooth.

* * *

We celebrate the Feast of the Most Holy Trinity. Perhaps at times we can become trapped into a reflection of the Trinity which remains narrowly within technical theological formulations. These are not unimportant but they are most unlikely to inspire in us a dynamic spirituality of the Trinity.

On this Feast of the Trinity, the liturgy presents us with a Gospel reading which is taken from the farewell discourse of Jesus before he takes his leave of his apostles and begins the path towards his death. Its description of the life of the Trinity is dynamic; it is about relationships; it is about interaction and communion: the communion of life and love which takes place between the Father, Son and the Holy Spirit. The Trinity is not like a shamrock, something static which one can hold and admire. The Trinity is the very internal life of God.

But that life of the Trinity is not something which stops there within the Trinity. It opens out to us. God communicates to us, he reaches out to us and he loves us, so that the love of God can enter into our hearts and that that we in turn can live the divine life within us.

That dynamic continues in the Church today. The divine life which is present in our hearts and in the action of the Church is not something static and inward looking. It is always driving us forward to understand and to speak about the God revealed in the love of Jesus Christ. As our world and our Church live throughout the realities of history the Spirit is present with us. It is the Spirit alone who in all the turmoil of history continuously guides beyond ourselves into all truth. Our God is not a closed God, but a God who reaches us in love and spurs us on to go beyond ourselves driven by that same love.

The deacons we ordain here this morning are called to a particular mission within the Church: they are called to witness to Jesus who serves. This is not a mission which is separated from the life of the Church. Deacons are called, rather, to witness to one of the essential characteristics of the mission of Jesus: to serve. Anyone who is called to ministry in the Church is called not to be served but to serve. A self-serving Church is not the Church of Jesus Christ.

It is important to remember that there is only one deaconate in the Church. The rite of ordination of permanent deacons is identical with the rite of ordination we use today. There is only one deaconate. Permanent deacons do not exercise some lesser form of deaconate because they are not going to be priests. We have yet to rediscover more clearly the place of the deaconate within the Church. The mission of all deacons is something which crystallises an essential dimension of the Church as the Church witnesses to Christ who serves. There is nothing transitory in the essential mission of the deacon.

Our God is not a closed God, but a God who spurs us on to go beyond ourselves driven by that his love. The temptation for all of us believers is to construct a god who suits our own ideas, whether it be the god of the comfort zone who shields us from engaging with the realities of life or the god of authority who urges us to impose our god on others, either by force or by self-righteousness.

The images of god we create for ourselves are images which reflect our fears and our ambiguities in facing the real challenges of the world we live in. The gods of our creation are gods that entrap us. The God revealed in Jesus Christ is one who frees and empowers. The Church is not ours to construct, but it is ours to receive from the Spirit. The one called to service in the Church never serves in his own name.

I want in this context to reflect with you on some recent comments of Pope Francis. As yet we have no great collections of his thoughts. His manner of presenting himself and his ministry is not one which has up to now been marked by lengthy, scholarly academic discussions. His vocabulary is simple. When he celebrated Mass for young prisoners in a Roman detention centre on Holy Thursday he was able to present his thoughts for such a major Church Feast in simply ten lines. (Perhaps there may be lesson to our new deacons as they begin their preaching career).

He gave a remarkable talk at the meeting of the Cardinals just before the Conclave. Once again it was not an elaborate essay, but a single handwritten page. The dominant word was la periferia: "the periphery", "the outskirts", "the frontiers". He said that the Church is called boldly to break out of herself and go towards the outskirts, not only the outskirts of place but also to the outskirts and the frontiers of human existence. Pope Francis is reminding us that just as the life of the Trinity never closes within itself to us, but always reaches out to us, so ministry in the Church can never be inward looking and focusing on ourselves. Pope Francis added when the Church does not break out of herself in that way she becomes self-referential. "The evils which as time passes afflict ecclesial institutions are rooted in self-reference, a sort of theological narcissism".

Often our discussions on renewal in the Church can drift into being introverted and focused on inner-Church quarrels and become narcissistic and narcissism is not the way to win minds and hearts for the message of Jesus. Theological and ecclesial narcissism will never heal wounds and will never offer the men and women of our time a sense of meaning and peace, of hope and purpose in life.

Pope Francis noted that at times we feel that the failures in our evangelising efforts are due to the fact that so many in today's world are closed to God; that when Jesus knocks on our doors we do not let him in. The Pope however counters that by adding: "we also fail at times when Jesus knocks from within and we do not let him out. The self-referential Church keeps Jesus within her and does not let him out A self referential Church believes that she is her own light and stops being a witness to the [true light]". A self referential Church fails to know Jesus and can never witness to Jesus.

Dear friends called today to the office of deacon: when you receive the book of the Gospels, the sacred rite reminds you of the nature of your ministry as a Deacon: "Believe what you read, teach what you believe and practice what you teach".This is in the first place a mandate to live a life of integrity and coherence with the Gospel.

"Believe what you read" is not just an intellectual exercise.It is not something that is attested to by a diploma or an academic degree. It is attested to by the manner in which we accept the word and allow it to enter into our lives.The effectiveness of the word comes not from our intellectual skills, but through the power of the Spirit.

"Teach what you believe". It is the Spirit which enables the Word of God to be translated into human language. The same spirit who throughout the history of salvation has spoken through the prophets will work through you in the language and the culture of the world in which you live today and tomorrow.

Today our societies have radically changed. The pace of social, scientific and political change is increasing. This means that risk is today part and parcel of the way we live and the range of choices that are open to us. In the face of the rapidity and uncertainty of change we may become fearful in new ways and once again become closed-in within the familiar and the comfortable.

Bringing the message of Jesus Christ to the frontiers of our society inevitably involves – to use another key word of Pope Francis's thought – breaking out. It involves breaking out from ourselves to follow Christ, breaking out from a tired faith based on pure habit and breaking out from being imprisoned in our own dissatisfactions and frustrations and false certainties which only impede the creative action of God working in and through us.

Faith is challenging. It is not just a generalised ethos of goodness to which anyone can vaguely adhere. Faith in Jesus Christ must open new horizons; it must open us out beyond human horizons. It involves trusting in God's love rather than in the tangible securities of day to day life and institution. When faith leads to conformism it has betrayed the very nature of faith. Conformism falsely feels that it has attained certainty.

Dear future deacons: ministry in the Church requires a deep freedom from all attachments to material goods and ideas; it requires a different attitude towards a creation which is not ours; it requires detachment from the things which would make our ministry inward looking; it requires putting ourselves aside rather than being self-referential.

When we remain trapped in a world of self-reference and self-certainty, we remain just there. Preoccupation with ourselves alone enslaves. Service involves giving. Through his self-giving love unto death Jesus reveals to us the real depth of God's love, the love which is the essence of the Blessed Trinity, which reaches out and enters into our hearts so that that we in turn can experience the divine life within us.

(May 27, 2013) © Innovative Media Inc.

God Bless,

Dominic Hoang Vu

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

__._,_.___

 
PHO TE HOM NAY # 9 = SIGNS OF CALL PDF Print E-mail

 

                        PHÓ TẾ HÔM NAY# 9 - DEACON TODAY

                        “Signs of a call to Priesthood Diaconate”

                                                ===***===

 

1-Love of God : that manifests itself in a desire to give one’s life in service to God’s People.

 

2-Love of the Church : a desire to celebrate the Sacraments with the Community.

 

3-Love of God’s Word : Desire to proclaim the Gospel to God’s pepole.

 

4-Desire to model holiness as Christ : as Christ representatives among the people of God.

 

5-A heart that can listen :  others and reach out in healing.

 

6-Ability to be happy : without the intimate companionship of a wife and family.

 

7-Generosity :

 

8/Desire to deepen prayer : and relationship with God.

 

                                                ---+++---

Sưu Tầm

 

 
KY NIEM NGAY NHAN PHO TE # 8 = CHUC VU PHO TE TRONG THANH KINH PDF Print E-mail

 

 

From: San Nguyen

Date: 2012/12/12

Subject: Re: Chức Vụ Phó Tế Trong Thánh Kinh.

To:

Dear anh Nguyễn Hữu Trọng:

Trước tiên tôi phải xin chân thành cám ơn anh Trọng rất nhiều, vì anh đã gửi tặng cho hai anh em chúng tôi email dưới đây hàm chứa đúng ý nghĩa và những nguyên tắc căn bản để trở thành một Phó Tế trong Giáo Hội Công Giáo. Đọc xong 12 điều anh ghi chép lại từ Kinh Thánh, làm cho lương tâm tôi nhột quá, cá nhân tôi cảm thấy như có vài điều bất ổn với chức năng Phó Tế, nhưng rồi bình tĩnh ngồi suy xét lòng mình lại, thì tôi ngẫm nghĩ nhớ tới câu: Đoái Công Chuộc Tội mang nhiều ý nghĩa cho tôi, để an ủi cho những điều lầm lỗi của tôi trong quá khứ trước khi chịu chức Phó Tế và nhân tiện đây, tôi cũng xin thú thật với anh Trọng, nếu tôi không đặc trách Chương Trình Tỵ Nạn Đông Nam Á cho cơ quan USCC tại Oklahoma City trong 5 năm liên tục, thì tôi chẳng bao giờ dám xin đi học làm Phó Tế. Nên từ khi tôi được chịu chức Phó Tế vào ngày 31 tháng 3 năm 1979 cho đến hôm nay đã trên 33 năm qua, tôi luôn luôn ý thức trong tâm trí tôi là: Mình hoàn toàn tự nguyện muốn học trở thành Phó Tế, chứ Chúa không hề bắt buộc mình phải nên đi học để trở thành Phó Tế trong Giáo Hội Công Giáo. Nhờ ý thức đó, kể từ ngày tôi chịu chức Phó Tế cho đến nay, tôi không bao giờ dám áp dụng câu nói Nhân Vô Thập Toàn, để tự mình bào chữa cho những lời nói nào hay hành động nào sai quấy của mình, dù vô tình đã làm mất lòng những người mình giao tiếp, mà chỉ có một cách duy nhất là phải xin lỗi họ và xin Chúa tha thứ. Còn lại tất cả những việc làm nào từ trước tới nay của tôi, mà được người ta coi là việc làm bác ái, thì đúng như ý nghĩa của câu; Đoái Công Chuộc Tội. Một lần nữa xin hết lòng cám ơn anh Trọng đã nhắc nhở tôi 12 điều này, để tôi cố giữ mình cho thêm 3 năm nữa là tôi đến tuổi 75, có thể xin về hưu chức Phó Tế theo luật lệ của giáo hội quy định, thì thời gian sau đó, nếu tôi lỡ có làm điều gì sai quấy, tôi có thể áp dụng câu Nhân Vô Thập Toàn, để tự bào chữa cho mình mà sẽ không cảm thấy hổ thẹn với lương tâm. Thân mến, Thầy San.

On Wed, Dec 12, 2012 at 6:59 PM, Trong Nguyen wrote:

Kính Thầy San &Thay Ty.

Đọc Bible thấy có những đoạn nói về Qualification của Chức

năng Phó Tế nên tôi xin ghi lại để tặng quý Thầy.

1- A deacon must be of honest report ( Acts 6 : 3 )

2- A deacon must be full of the Holy Ghost ( Acts 6 : 3 )

3- A deacon must be full of wisdom ( Acts 6 : 3 )

4- A deacon must be grave ( 1 Tim , 3 : 8 )

5- A deacon must not be double tongued ( 1 Tim , 3 : 8 )

6- A deacon must not be given to much wine ( 1 Tim , 3 : 8 )

7- A deacon must not be greedy of filthy lucre ( 1 Tim , 3 :8 )

8- A deacon must hold the mystery of faith in a pure

conscience ( 1 Tim , 3 : 9 )

9- A deacon should first be proved and then be made a deacon

if he's found blameless ( 1 Tim , 3 : 10 )

10- A deacon must bề thế husband of one wife ( 1 Tim , 3 12 )

11- A deacon must rule his own house and children well

( 1 Tim , 3 : 12 )

12- The deacon's wife must not be a slander but must be

grave, sober , and faithfull in all things ( 1 Tim , 3 : 11 )

 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 Next > End >>

Page 4 of 5